Over ons
De NedWa is opgericht in 2001 om de Nederlandse Wayfarerzeilers een platform te geven om elkaar meer te ontmoeten bij het wedstrijd- en toerzeilen. Daarnaast is er o.a. via de website de mogelijkheid om te profiteren van elkaars kennis en expertise.
Op wedstrijdgebied worden er vanaf 2001 Open Nederlandse Klasse kampioenschappen georganiseerd. Daarnaast is er veel contact met de Wayfarer zeilers in de UK, Ierland, Engeland en Denemarken en nemen er met regelmaat boten deel aan de internationale wedstrijden. In 2015 hadden we zelfs een Nederlandse fokkeniste in de winnende boot tijdens het Iers kampioenschap.
Sinds 2011 is de Wayfarerklasse voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van de NedWa ingeschreven als eenheidsklasse voor de Sneekweek.
Internationaal heeft de NedWa zich mede sterk gemaakt voor een Europees Kampioenschap en in 2006 hadden we dan ook de eer om dit kampioenschap te mogen organiseren. In 2016 gingen we nog een stapje verder en zijn we voor de eerste keer gastheer geweest van de Worlds (wereldkampioenschappen). Deze wedstrijden, met deelnemers uit o.a.Canada, U.S.A., Denemarken, Engeland, Ierland en Nederland worden drie-jaarlijks gehouden in één van de deelnemende landen.
Ook op het gebied van toertochten is de NedWa actief in binnen – en buitenland. Al verschillende keren is er een Internationale Rally in Nederland georganiseerd. Deze vindt internationaal elk jaar plaats en biedt een prachtige gelegenheid om elkaar te ontmoeten en te genieten van één van de mooiste kanten van het Wayfarer zeilen; buitenlucht, mooie omgeving en goed gezelschap! Daarnaast wordt er jaarlijks een tocht georganiseerd met Pinksteren, en verder biedt de agenda inzicht in nog meer mogelijkheden om samen te zeilen.
Op het technische en tactische vlak wil de NedWa een doorgeefluik en ondersteuning zijn. Daartoe beschikt de NedWa over twee gekwalificeerde meters, die precies weten waaraan de boot moet voldoen om aan een wedstrijd mee te mogen doen. Verder plaatsen we op de website interessante artikelen of links en bieden we de mogelijkheid via een contactaanvraag meer informatie te vragen.
Ons team
Wij zijn een vereniging die zich inzet voor zowel het wedstrijdzeilen als het recreatief zeilen.
Het bestuur bestaat uit:
Voorzitter: Kees van Roosmalen
Secretaris: Joke Peers
Penningmeester: Anthony Patterson
Met onze bijzondere boot kunnen we door zeer ondiep water varen en op het strand komen
De NedWa is leuk voor jong en oud!
Samen helpen we elkaar de boten klaar te maken en varen met elkaar mee.
Internationale rally's en wedstrijden.
Kennismaken
DE WAYFARER
is een algemeen bruikbare midzwaardboot. Er worden wedstrijden mee gevaren, maar er zijn ook enkele Wayfarers de zeeën en oceanen overgestoken. De Wayfarer is de ideale midzwaardboot voor beginners, gevorderde zeilers, toerzeilers en wedstrijdzeilers. De boot is geschikt om tochten op binnen- en kustwateren te maken, maar ook zeer geschikt als wedstrijdboot. Zowel individueel, met 2 personen of met een gezin van 4 personen is ze prettig te varen. Met een Wayfarer kan het allemaal.
- Leren zeilen
- Dagtochten met de kinderen
- Toertochten maken en op de boot slapen (sommige Wayfarer zeilers maken lange tochten langs de kust of steken met hun Wayfarer de Noordzee over en overnachten onder een boottent).
- Wedstrijdzeilen met een spinnaker en met hoge snelheid planeren.
BOOTONTWERP
De Wayfarer is in 1957 ontworpen door de Engelsman Ian Proctor. Vanaf het eerste begin heeft de Wayfarer een reputatie opgebouwd van een sterke en zeewaardige toerboot, die echter tevens een snelle en goede wedstrijdboot blijkt te zijn.
Er bestaat waarschijnlijk geen andere midzwaardboot in de wereld die deze kwaliteiten zo harmonieus combineert.
Sinds de Wayfarer is ontworpen zijn er verbeteringen geweest in materialen en productietechnieken waardoor er een aantal versies bestaat die echter allen hetzelfde rompontwerp en zeilplan hebben.
.
Verschillende typen
Er zijn veel verschillende versies. Hieronder zijn er een aantal weergegeven.
Mark IV- Een nieuw ontwerp en bouwer
In 2007 is het ontwerp van de Wayfarer sterk aangepast door Phil Morrison. Deze nieuwe Mark IV wordt nu gebouwd door Hartley Laminates. Hiervoor zijn nieuwe constructiemethoden gebruikt en is het uiterlijk moderner en strakker geworden. De Mark IV is zelflozend, en de schuimblokken in de drijfcompartimenten zijn vervangen door cubitainers. Dit geeft de boot extra veiligheid en zorgt ervoor dat de boot blijft drijven, zelfs als de romp is beschadigd.. De nieuwe vormgeving zorgt er tevens voor,dat je comfortabel over de rand buiten kunt hangen.
De Mark IV kan naar de wensen van de eigenaar worden geoptimaliseerd als toerboot of wedstrijdboot. Daarbij heeft de wedstrijdversie een romp opgebouwd uit foamlagen (sandwich constructie) waardoor extra stijfheid ontstaat.
Wayfarer World – Glasvezel versterkt Polyester
In 1996 is de Wayfarer World ontwikkeld. Dit ontwerp is wijkt nog al af van de voorgaande modellen en bevat de nieuwste technieken van Polyester verwerking. De buiten romp is onveranderd maar er wordt nu één enkele binnenschaal toegepast. De ruimten tussen de binnenschaal en de romp vormt de drijfcompartimenten. Deze ruimten zijn gevuld met “cubitainers” voor extra veiligheid. Zo is een boot ontstaan met “schone” lijnen zonder de scherpe glasvezel/polyester randen die aangetroffen worden in oudere versies. Een achtercompartiment ontbreekt waardoor de boot veel meer binnenruimte heeft gekregen. De boot is zelflozend en spiegelkleppen zijn standaard. Als de boot omslaat, is ze meteen weer stabiel nadat ze recht gezet is. Dit komt omdat het water snel wegllopt door de grote spiegelkleppen. De boot heeft minder onderhoud nodig dan de oudere versies en is gemakkelijk schoon te houden. Hoewel ze in eerste instantie ontworpen is voor zeilscholen staat ze de laatste tijd ook in de belangstelling van toer- en dagzeilers. Door de methode waarmee de binnenschaal aan de romp wordt verbonden is het mogelijk dat bestaande boot tenten, persenningen of trailers niet goed passen.In 2003 hopen we de eerste +S versie van de Wayfarer World te mogen verwelkomen, zodat de Wayfarer World ook een aantrekkelijke optie wordt voor wedstrijdzeilers, en zo een bijna vijftig jaar oude traditie voortzet:Een boot voor alle zeilers; van wedstrijden op top niveau tot zeillessen voor beginners, voor lange zeereizen tot ontspannen dagtochtjes.
Wayfarer +S (Extra stijf) – Glasvezel versterkt Polyester
De +S versie is ontwikkeld in 1990 toen moderne “schuim sandwich” constructies beschikbaar kwamen. Er worden extra romp verstevigingen in de laminaat constructie gebruikt voor romp en vloerdragers. De +S versie is in feite een Mark 1 / Mark 2 hybride, met grotere sterkte en stijfheid. De gewichtsverdeling is vrijwel gelijk aan de Mark 1 houten boot. Het grote luik in het voorste drijfcompartiment ontbreekt. Een toegangsluik is wel mogelijk en erg handig voor reparaties of om uitrusting op te slaan. Ook is het mogelijk het achterste luik weg te laten op nieuwe boten. Een klein, rond inspectieluik en loos pluggen zijn standaard op beide compartimenten.
De +S is door zijn stijve en extra sterke romp favoriet onder wedstrijd zeilers. De boot komt net als een houten boot, snel in plané en de extra sterke romp verdraagt de hoge spanning die wedstrijd zeilers doorgaans op het want zetten erg goed.
Mark 2 SD (Zelf lozend) – Glasvezel versterkt Polyester
De Mark II SD is ontworpen in 1985 ten behoeve van eigenaren die hun boten soms voor weken in het water laten liggen. Het ontwerp voorkomt dat ze regen- of ander water moeten hozen en de boot kan ook zonder persenning, die regelmatig gecontroleerd moet worden, gebruikt worden. De boot lijkt veel op de Mark 2 behalve dat de buikdenning van polyester is gemaakt en een integraal deel van de romp is. De vloer loopt schuin af naar de zijkant en bevind zich geheel boven de waterlijn als de boot leeg is. Zelfloos gaten in de zijkanten, die afgesloten kunnen worden, zorgen dat, als ze openstaan, water vanzelf geloosd wordt. De SD versie vraagt minder onderhoud en is gemakkelijker schoon te houden dan andere versies.
De waterdichte ruimte onder de buikdenning vormt ook een waterdicht drijf lichaam. Dat kan een nadeel zijn bij het oprichten van de boot omdat water op en neer kan stromen over de buikdenning waardoor de boot onstabiel wordt en gemakkelijk opnieuw kan kenteren. Deze eigenschap treffen we aan in elke brede jol met onderdekse drijflichamen en is niet specifiek voor de Mark 2 SD Wayfarer. Als optie kunnen er loosgaten aangebracht worden, met buizen door het achterste drijfcompartiment, die afgesloten door kunststof sluit kleppen.
De SD heeft ook voordelen tijdens wedstrijden. De romp panelen zijn iets stijver dan bij de Mark 1 – polyester en Mark 2 – polyester, dat geeft een lichte prestatie verbetering.
Mark 2 – Glasvezel versterkt Polyester
De Mark2 GVP is ontworpen in 1970. Er zijn ongeveer 5,000 boten ban dit type gebouwd. De Mark II is sterker dan zijn voorganger, de Mark 1 – polyester. Het boeg compartiment heeft alleen een cirkelvormig inspectie luik en kan niet als bergruimte gebruikt worden maar er is een open bergruimte tussen het drijfcompartiment en het voordek. De constructie onder de buikdenning zorgt dat de romp stijver is dan die van de Mark 1 – polyester.
Net als de andere polyester versies heeft de Mark 2 schuimblokken in de drijf compartimenten om de boot drijvende te houden zelfs als de compartimenten vol met toeruitrusting zitten. Bovendien zorgen de schuimblokken er voor dat de boot blijft drijven als een van de compartimenten toch volloopt. Behalve in de drijf compartimenten zijn er ook nog schuimblokken onder de zijdekken aangebracht. Deze zorgen voor voldoende stabiliteit, zelfs als de boot helemaal vol water staat.
Latere modellen hebben schuim onder de volle lengte van de zijdekken. In dat geval hoeft er geen schuim in de achterste drijfkast zodat deze volledig beschikbaar is voor uitrusting. Een aantrekkelijke optie voor toerzeilers.
Zolwel de Mark 1 als de Mark 2 boten zijn ook gemaakt in composiet constructie, een polyester romp met een houten dek.
Mark 1G – Glasvezel versterkt Polyester
De inrichting en details van Mark I GVP boot lijken veel op de houten boot. Er zijn ongeveer 2000 Mark 1 polyester boten gebouwd, deze versie wordt niet meer gemaakt. Ze is echter nog steeds favoriet onder dagzeilers en de tour gemeenschap, die het grote, droge, voorste drijfcompartiment onmisbaar vinden.
Mark 1A – Glasvezel versterkt Polyester
De Mark 1A is voor het eerst gebouwd in 1988 en is een kruising tussen de Mark 1 en Mark 2 polyester ontwerpen. De beste eigenschappen van beide ontwerpen zijn gecombineerd en een nieuw ontworpen voorste drijf compartiment werd toegepast. Vanaf de spiegel tot de voorkant van de zwaardkast is ze het zelfde als een Mark 2. De boeg heeft een volledig schot zoals een Mark 1, maar het boeg drijf compartiment is horizontaal gescheiden door een waterdicht dek. Zo zijn er twee drijfcompartimenten ontstaan, elk met een waterdicht luik.
De scheiding van het voorste drijf compartiment verhoogd de veiligheid bij een botsing met schade. Ook is het een aantrekkelijke optie voor lange afstandszeilers omdat meer uitrusting, overzichtelijker te bergen is. Het volume van het drijf compartiment is nagenoeg gelijk aan de Mark 1 (hout en polyester). Er zijn twee mogelijkheden voor de schuim blokken (a) zoals bij de Mark 1 met alle schuim voor en achter, of (b) minder schuim in het voorste compartiment en extra schuim onder de zij dekken.
Mark 1 – Hout
De originele Mark I Wayfarer, waarvan alle andere versies zijn afgeleid, is gemaakt van hout en hechthout. Het ontwerp is bestemd voor professionele bouwers of voor amateurs bouwers door middel van een geprefabriceerd bouwpaket. De boten zijn sterk en enkele boten die meer dan vijftig jaar geleden zijn gebouwd winnen nog steeds wedstrijden. De ingebouwde drijfcompartimenten aan elk uiteinde van de romp zorgen voor voldoende drijfvermogen voor een bemanning van vier personen en de boot is gewoonlijk gemakkelijk weer overeind te krijgen als deze omgeslagen is. Beide compartimenten hebben grote waterdichte luiken zodat ze gebruikt kunnen worden om spullen in op te bergen tijdens dagtochten of toerzeilen.
De romp is stijver dan die van de GVP versies, met uitzondering van de +S versies,. Volgens sommige wedstrijdzeilers levert een stijve romp een betere prestatie. Een houten boot kost meer dan een glasvezel polyester versie en houten boten vragen meer onderhoud.
Klasseregels
Druk hierboven om de regels te downloaden.
Zeilnummers
Aan het zeilnummer kun zien welk type wayfarer er vaart. Ieder type Wayfarer heeft zijn eigen reeks zeilnummers.